Czy siedzenie na piłce jest zdrowsze niż siedzenie na krześle?

Nie tylko prawidłowa pozycja, ale wiercenie się na piłce jest w cenie!

Zanim przejdziemy do wyliczania plusów i minusów siedzenia na piłce, chcemy zaznaczyć, że niezależnie od „sprzętu”, na którym siedzicie, koniecznie powinniście dostosować do niego wysokość biurka. Jeśli siedząc na piłce, musicie unosić łokcie lub pochylać się nad blatem, to na pewno sobie szkodzicie. Zwróćcie na to uwagę! O prawidłowej postawie pisałyśmy w zeszłym tygodniu.

Zwolennicy siedzenia na piłce twierdzą, że buduje to siłę mięśni posturalnych (które muszą cały czas pracować, byśmy nie spadli), a mocne mięśnie posturalne to lepsza postawa, równowaga i stabilność. Wskazują również na zwiększone spalanie kalorii wywołane wymuszoną pracą mięśni.

Badania dowodzą jednak, że ciągła aktywacja mięśni w długotrwałym siedzeniu szybko męczy nasze ciało. (Ci, którzy próbowali po raz pierwszy siedzieć na piłce przez dłuższy czas, pewnie o tym wiedzą). Wielogodzinne siedzenie na dynamicznej, niestabilnej powierzchni może doprowadzać do przyjmowania złej pozycji, a co za tym idzie powodować duży dyskomfort, a nawet zwiększać bóle pleców.

Podsumowując: siedzenie na piłce rzeczywiście aktywuje więcej mięśni i wzmacnia nasze ciało, ale nie jest łatwe i wymaga cierpliwego treningu. Ośmiogodzinne siedzenie na piłce w złej pozycji jest tak samo szkodliwe jak siedzenie na niedostosowanym krześle i jeszcze bardziej męczące. Piłkę warto jednak wprowadzić jako urozmaicenie i pretekst do zmiany pozycji.

Nasz rada? Zadbajcie o dobre krzesło ze stabilnym podparciem dla pleców (odciąża to mięśnie kręgosłupa i daje im odpocząć), a dla urozmaicenia co jakiś czas przesiadajcie się na piłkę i przez godzinę na niej „powalczcie”. Zróbcie na niej trochę ćwiczeń albo po prostu powierćcie sie. Z czasem będziecie mogli coraz bardziej wydłużać ten okres – pomoże w tym wzmocnienie mięśni tułowia dodatkowymi ćwiczeniami po pracy.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej jak używać piłki i jak dobrać wielkość do swoich gabarytów zachęcam do oglądnięcia tego filmiku:

PS:
Co do spalania kalorii, to owszem spalamy ich więcej, siedząc na piłce, ale badania, które znalazłyśmy mówią o wzroście spalania o zaledwie 4,1 kcal na godzinę, co przy ośmiogodzinnym dniu pracy „wyszczupla nas” o 32 kcal. Piłka więc specjalnie nas nie odchudzi.

Pozdrawiamy!

Share